Τετάρτη 16 Σεπτεμβρίου 2015

Θανάσης Μπουραντάς: Προτάσεις για το Β1 στάδιο Περιφερειακού Σταδίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης.


Αγαπητοί Συνάδελφοι,
Όπως προέκυψε με σαφήνεια, κατά την συζήτηση του Β1 Σταδίου του ΠΠΧΣΑΑ, η μελετητική ομάδα έχει αναλάβει εργολαβικά, να περιορίσει τις δυνατότητες ανάπτυξης, άλλων περιοχών  και κυρίως της Εύβοιας και πιστεύει ότι με αυτό τον τρόπο θα είναι ανοιχτός ο δρόμος να αναπτυχθεί η Λαμία και η Φθιώτιδα.
Δίνει έμφαση σε ότι εξυπηρετεί αυτόν τον στόχο και υποβαθμίζει όλα τα άλλα.
  Σε ότι αφορά στην Εύβοια η μελέτη, κάνει αναφορά για να δημιουργήσει την εντύπωση ότι δεν τα αγνόησε αλλά πάντα υπάρχει ένα αλλά, για να ακυρώσει την οποιαδήποτε προοπτική.
Δίνει έμφαση στον άξονα της Αδριατικής για να στηρίζει τον Ε – 65 και τον διαγώνιο, Αντίριο – Ιτέα, Άμφισσα – Λαμία κ.α..
 Για να έχουμε μία καλύτερη εικόνα, παρατίθενται οι οδικοί άξονες και Σιδηρόδρομοι (ΔΕΔ-Μ) που περνούν από την Λαμία είναι:
-              Ο ΠΑΘΕ( Πάτρα –Αθήνα-Λαμία-Θεσσαλονίκη κλπ)
-              Ο άξονας Αντίρριο –Ιτέα –Λαμία-(προγραμματιζόμενο )
-              Ο άξονας Ε65( Λαμία προς Εγνατία Οδό –υποκατασκευή)
-              Ο άξονας Λαμία –Καρπενήσι-Αγρίνιο (διασύνδεση με Ιόνια οδός).
      Σιδηροδρομικοί άξονες:
 Η υπό ολοκλήρωση (2015) σιδηροδρομική γραμμή υψηλών ταχυτήτων του σιδηροδρομικού ΠΑΘΕ από Ανατολική Αθήνα/ΣΜΑ – Λαμία – Λιανοκλάδι – Δομοκός προς Θεσσαλονίκη
  Η Προγραμματιζόμενη μεταφορική σιδηροδρομική γραμμή υψηλών ταχυτήτων του σιδηροδρομικού ΠΑΘΕ από Δυτική Αθήνα – Θριάσιο - Θήβα προς Λαμία – Θεσσαλονίκη.
Ο κόμβος συνδυασμένων μεταφορών Rail-Road στη Λαμία, με επόμενους κόμβους στον Ελληνικό Χώρο, στην Κοζάνη, την Θεσσαλονίκη/Αλεξανδρούπολη και στον Βαλκανικό Χώρο, Σόφια.
Προβλέπεται Διαμετακομιστικό Κέντρο στη Λαμία, κάτι που δεν προβλέπεται για την περιοχή Οινοφύτων, Σχηματαρίου, Ριτσώνα, Θήβα, στην οποία λειτουργεί η μεγαλύτερη συγκέντρωση βιομηχανιών και διακινούνται τεράστιες ποσότητες α΄ υλών και εμπορευμάτων.
                Δεν αρνούμαστε όλα αυτά τα έργα που εκτελούνται ή προγραμματίζονται.
Για να κατασκευαστούν όμως, απαιτούνται τεράστια ποσά, τα οποία θα στερηθούν ενδεχομένως άλλες περιοχές, όπως και η Εύβοια , η οποία δεν ζητά τεράστια ποσά, αλλά δικαιούνται ένα οδικό δίκτυο, σύγχρονο που να παρέχει ασφάλεια στις μετακινήσεις και τις μεταφορές ενώ παράλληλα πρέπει να αξιοποιηθούν προς όφελος της χώρας, τα Λιμάνια προς το Αιγαίο, όπως το Λιμάνι της Κύμης, αφού είναι η μοναδική Πύλη προς το Εύξεινο Πόντο, τα Τουρκικά παράλια και το Αιγαίο, ενώ μέσα από το Λιμάνι του Μαντουδίου μπορούν να διακινηθούν, με κέρδος αρκετών ωρών, οι επιβάτες προς τις Βορ. Σποράδες, αλλά και εμπορεύματα επίσης προς το Αιγαίο κλπ.

Εύλογα αναρωτιέται κανείς, υπάρχουν τόσες πιστώσεις ώστε να υπάρχει προτεραιότητα για δεύτερη σιδηροδρομική γραμμή, από την Δυτική Αθήνα προς Λαμία;
Την στιγμή που υπάρχει ήδη η σιδηροδρομική γραμμή υψηλών ταχυτήτων που χαρακτηρίζεται ως γραμμή της Ανατολικής Αθήνας, αφού θα ξεκινούν και οι δύο από το ίδιο περίπου σημείο (Αθήνα) και θα πηγαίνουν στο ίδιο σημείο (Λαμία);
                To ίδιο ισχύει και για τον άξονα, Αντίριο –Ιτέα –Λαμία.
                Υπάρχει τόση μεγάλη ανάγκη να κατασκευαστεί και αυτός ο άξονας, αφού από το ίδιο σημείο, Πάτρα, Ρίο, κατασκευάζεται ο ΠΑΘΕ που διέρχεται, όπως είναι γνωστό από τη Λαμία;
                Ο παραπάνω άξονας καθώς και ο άξονας Λαμία – Καρπενήσι - Αγρίνιο ανήκουν στα διευρωπαϊκά δίκτυα, στην ίδια κατηγορία (εκτεταμένο – δευτερεύον δίκτυο) όπως ακριβώς και ο διαμήκης άξονας της Εύβοιας.
                Ενώ λοιπόν δίνεται προτεραιότητα κατασκευής στους δυο πρώτους, ο διαμήκης άξονας της Εύβοιας δεν υπάρχει σαν προτεραιότητα κατασκευής.
                Επαναλαμβάνουμε, αν μας διαβεβαιώσουν ότι ο διαμήκης άξονας της Εύβοιας Προωθείται ως προτεραιότητα και θα χρηματοδοτηθεί για την κατασκευή των ώριμων τμημάτων, αυτή την χρηματοδοτική περίοδο και να χρηματοδοτηθούν οι μελέτες άμεσα, χωρίς καθυστέρηση, δεν έχουμε καμία αντίρρηση.  Σε διαφορετική περίπτωση θα πρέπει να αντισταθούμε στους φαραωνικούς σχεδιασμούς, για να έχουμε την δυνατότητα κατασκευής των έργων του διαμήκη άξονα, που αποτελούν έργα ζωής για τον μεγαλύτερο Νομό της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας.
Θέματα που ενδιαφέρουν άμεσα τον Δήμο
-              Διαμήκης άξονας.
o             Τμήμα Χαλκίδα – Λέπουρα – Παραλία Κύμης
o             Ολοκλήρωση των μελετών της παράκαμψης ΑΛΙΒΕΡΊΟΥ και του Τμήματος Λέπουρα – Στόμιο Οξυλίνθου
o             Ένταξη των υπολειπόμενων μελετών όπως:
             Τέλος παράκαμψης Αμαρύνθου – Κακή Σκάλα (3 χιλ.)
             Παράκαμψη Ερέτριας
Επειδή ο άξονας Χαλκίδα - Παραλία Κύμης και το λιμάνι της Κύμης, αποτελούν την μοναδική Πύλη σύνδεσης της Αττικής με τον Εύξεινο Πόντο και τα Τουρκικά Παράλια, είναι άξιο απορίας, γιατί δεν επισημάνθηκε από την μελέτη, η οποία θα έπρεπε να προτείνει ο άξονας να χαρακτηριστεί ως κορμός του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ) και το Λιμάνι να χαρακτηριστεί ως αντίστοιχου επιπέδου.
Είναι ομολογουμένως περίεργο το γεγονός ότι αποσιωπάται    η σύνδεση με τον Εύξεινο Πόντο και τα Τουρκικά Παράλια, ενώ θα έπρεπε να είναι πρώτης προτεραιότητας, γιατί υπάρχει μέλλον στις οικονομικές σχέσεις και με την Τουρκία και με τις χώρες του Εύξεινου Πόντου.
Παρατηρούμε ότι αυτές οι Προτάσεις και οτιδήποτε ενδιαφέρον προτείνεται από την μελέτη, θα πρέπει να έχει σχέση με την Λαμία, διαφορετικά η μελέτη δεν ασχολείται.
Επομένως Προτείνουμε :
Δίκτυα Μεταφορών
Ο άξονας ΧΑΛΚΙΔΑ –ΚΥΜΗ και το Λιμάνι της ΚΥΜΗΣ να χαρακτηριστούν Κορμός (Core) του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ) και να προωθηθούν ανάλογα οι μελέτες και τα έργα. Η μελέτη του αναθεωρημένου περιφερειακού χωροταξικού προτείνει να γίνουν μελέτες και οι απαραίτητες ενέργειες για να χαρακτηρισθεί ο άξονας Χαλκίδας – Κύμης ως εκτεταμένο ΔΕΔ-Μ (κάτι που έγινε το 2013) και όχι ως βασικό διευρωπαϊκό δίκτυο. Σύμφωνα με το ισχύον ΠΠΧΣΑΑ (2003) ο άξονας του ΠΑΘΕ – Χαλκίδα – Κύμη θα πρέπει να ανήκει στο πρωτεύον διεθνές/εθνικό δίκτυο, κατεύθυνση με την οποία συμφωνούμε απόλυτα ώστε να μπορέσει να επιτελέσει αποτελεσματικά τον ρόλο του το Λιμάνι της Κύμης, σαν πύλη εξόδου.
Θα πρέπει επίσης :
•             Να χαρακτηριστεί το Λιμάνι Κύμης ως Λιμάνι Κρουαζιέρας, άμεσα και όχι στο μέλλον.
•             Να περιληφθεί η υπόγεια θαλάσσια ζεύξη μεταξύ Φάρου Αυλίδας και Αγ. Νικολάου, όπως προβλέπει η μελέτη σκοπιμότητας που εκπονήθηκε από την Νομαρχία.
•             Να περιληφθεί Σιδηροδρομική σύνδεση της Ευβοίας με τη Βοιωτική Ακτή και η κατασκευή της, με κατεύθυνση προς το λιμάνι της Κύμης και προς Ψαχνά.
•             Να προβλεφθεί νέα σύνδεση της Νότιας Εύβοιας με την Αττική στο στενότερο σημείο που βρίσκεται ανάμεσα στα Ν. Στύρα και Παραλ. Αλμυροποτάμου, στην τοποθεσία Μακρυλαίμι. Ο χρόνος με αυτή την λύση περιορίζεται κάτω από τα 20΄της ώρας, για το λιμάνι της Αγ. Μαρίνας Αττικής. Αυτή η λύση αλλάζει τα δεδομένα στις μεταφορές, στην μετακίνηση επιβατών και εμπορευμάτων προς το Αιγαίο, τον Εύξεινο Πόντο και τα Τουρκικά Παράλια προς όφελος της οικονομίας της χώρας αλλά και της Ε.Ε.

Φράγμα Μανικίων
Το φράγμα των Μανικίων είναι έργο προτεραιότητας για τον Νομό της Εύβοιας, τον Δήμο Κύμης - Αλιβερίου και την ευρύτερη περιοχή.  Με την κατασκευή του θα εξοικονομηθούν σημαντικοί υδάτινοι πόροι, ενώ η ΔΕΗ είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον για κατασκευή μικρού υδροηλεκτρικού έργου.
Μέχρι σήμερα έχουν διατεθεί σημαντικά ποσά και        κινδυνεύουν να χαθούν, επειδή δεν ολοκληρώθηκε. Πρέπει να χαρακτηρισθεί έργο προτεραιότητας.            Θα αλλάξει τα οικονομικά δεδομένα στην ευρύτερη περιοχή και με την τουριστική αξιοποίησή του.
Αλιευτικά Καταφύγια.
Τα αλιευτικά καταφύγια, είναι αναγκαία και σημαντικά για την περιοχή για την ανάπτυξη της αλιείας. Προτείνουμε Αλιευτικά Καταφύγια στο Μετόχι, στην Οχτωνιά και στο Πόρτο Μπούφαλο της Τ.Κ.Αργυρού.
Λίμνη Δύστου
                Η λίμνη Δύστου αναφέρεται στις προστατευόμενες περιοχές, αλλά δεν προβλέπεται πρόταση για την ανάδειξη και την αξιοποίηση του υγροβιότοπου.
                Προτείνουμε την αξιοποίηση με παρατηρητήρια, περιπατητικές διαδρομές και αξιοποίηση του μικρού λόφου με τα παλαιά κτίσματα και με πρόβλεψη, να αξιοποιηθεί για περιβαλλοντική ενημέρωση και περιβαλλοντική εκπαίδευση.
Παραθεριστική Κατοικία
Από το ισχύον ΠΠΧΣΑΑ είχε ήδη επισημανθεί ότι «σημαντικό απόθεμα» πολεοδομημένης γης για επενδύσεις σε Β΄ κατοικία υπάρχει στις ένθεν και ένθεν του Ευβοϊκού Κόλπου πλησίον της Αθήνας παράκτιες περιοχές»(ΦΕΚ1469/Β/2003,σ.20411)
Το αναθεωρημένο χωροταξικό αναφέρει : σελ. 62 Σε σχέση με τη παραθεριστική/ β΄ κατοικία, η χωροθέτηση της προωθείται κυρίως εντός οικισμών της υπαίθρου και στις επεκτάσεις αυτών, εντός των θεσμοθετημένων ήδη οργανωμένων υποδοχέων τύπου ΠΕΡΠΟ με ενεργοποίηση της υλοποίησης τους και κατ΄ οικονομία εντός νέων οργανωμένων οικιστικών υποδοχέων κατά προτίμηση στις ευρύτερες περιοχές των οικισμών και σε λειτουργική συνάρτηση μ΄ αυτούς όπου εντοπίζεται ανάγκη στο επίπεδο των ΓΠΣ και ΣΧΟΟΑΠ.  Πιο συγκεκριμένα, οι οργανωμένες θεσμοθετημένες ζώνες παραθεριστικής / β΄ κατοικίας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας (τύπου ΠΕΡΠΟ ή ζώνες αναζήτησης ΠΕΡΠΟ σε επίπεδο Νομών) εντοπίζονται κυρίως στον ορεινό χώρο της δυτικής Φθιώτιδας, στη βόρεια Εύβοια (Βορείως της Αγ. Άννας και της Λίμνης), στη Δ.Ε. Ερέτριας, την Κάρυστο, στη ζώνη Δροσιά – Σκορπονέρια, και καλύπτουν ικανοποιητικά την προσφορά αφού δεν είναι ενεργοποιημένες στο σύνολο τους.
Προτείνουμε να προστεθούν στις ζώνες που εντοπίζει το ΠΠΧΣΑΑ να προστεθούν  και περιοχές του Δήμου Κύμης - Αλιβερίου που δεν υπάρχει ΠΕΡΠΟ αλλά άτυπα αφορούν παραθεριστική κατοικία όπως ο Κάλαμος – Κορασίδα.  Επίσης θα μπορούσαν να δοθούν κατευθύνσεις εξειδίκευσης ως προς τα όρια και τους όρους περιορισμούς δόμησης από τα Γ.Π.Σ.   
           
                Ο Δήμαρχος

                Αθανάσιος Γ. Μπουραντάς

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου